Bilal Bin Rabah Muazin Kesayangan Rasulullah

>> Monday, February 21, 2011


Bilal bin Rabah, sahabat nabi yang berkulit hitam, adalah muazin pertama dalam Islam dan juga bekas hamba abdi yang dilantik oleh Rasulullah SAW untuk melaungkan azan lima kali setipa hari. Sehinggakan apabila tibanya waktu solat, golongan malaikat begitu ternanti-nantikan laungan azan dari Bilal.

Terdapat satu kisah, seorang sahabat meminta meminta keizinan Rasulullah SAW untuk melaungkan azan. Namun Rasulullah agak keberatan membenarkannya. Selepas puas memujuk Rasulullah membenarkan sahabat itu melaungkan azan itu pada waktu Subuh.

Sewaktu ingin menunaikan solat zohor, 'penduduk langit' iaitu malaikat turun bertemu Baginda SAW dan bertanya kepadanya, "Wahai Rasulullah SAW, adakah kamu tidak solat subuh pagi tadi?". Baginda menjawab, "Sudah tentu aku solat subuh".
Malaikat berkata lagi, "Tetapi mengapa kami tidak mendengar azan dilaungkan subuh tadi". Baginda SAW terus berkata, "Bukan Bilal bin Rabah yang melaungkan azan subuh tadi tetapi sahabat aku yang lain". Rasa berat hati Rasulullah SAW benar-benar ada sebabnya. Baginda SAW merasakan hati sahabat tersebut mempunyai masalah menyebabkan laungan azan yang cukup merdu didengar Subuh tadi, dengan penuh bertajwid, harakat dan teranumnya serta dengan penampilannya yang hebat dari segi pakaian, rupa parasnya yang tanpan berserta wangian yang mahal tidak mampu didengar oleh penghuni langit.

Adapun Bilal bin Rabah yang kulinya hitam legam, berpakaian yang amat sederhana serta suara tidak semerdu sahabat tadi, azan yang dilaungkannya dapat didengar oelh penghuni langit. Itulah tanda keikhlasan Bilal bin Rabah. Selepas kewafatan Rasulullah SAW, Bilal tidak dapat melaungkan azan lagi kerana hatinya akan menjadi begitu sebak dan air matanya terus mengalir. Kasih dan sayang Bilah terhadap Rasulullah SAW begitu tinggi dan melebihi kasih sayangnya terhadap manusia lain.

Makam Bilal bin Rabah
Penolakan Bilal menjadi muazin selepas kewafatan Rasulullah SAW bukanlah disebabkan ketiadaan Rasulullah SAW, tetapi kerana Bilal tidak mampu melaungkannya lagi disebabkan perasaan hibanya tatkala menyebut nama 'Muhammad Rasulullah'. Manariknya, laungan azan oleh Bilal pernah menyebabkan tentera Islam berjaya menawan Kota Baitulmagdis.

Have you found this post useful? If so please share it: If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed! and Subscribe to Info To You by Email Your comment will be highly appreciated.So Comment laa.

0 comments:

Post a Comment

Resources Blogs
Top  blogs

  © Blogger template Socolatajuz by Rahman Bashri 2011

Back to TOP