Menukar Favicon Anda

>> Monday, February 16, 2009

Sebelum itu aku terangkan dulu apa itu favicon? Favicon merupakan singkatan bagi 'favorite icon' sering digunakan oleh blogger untuk menambahkan keistimewaan blog atau web mereka masing-masing. Favicon juga boleh dikenali sebagai bookmark icon atau URL icon. Oleh itu, dengan menggunakan favicon, pengunjung yang menyimpan alamat blog di dalam 'bookmark'(pengguna Mozilla Firefox) atau 'favorite'(pengguna Internet Explorer) akan dapat mengetahui bookmark atau favorite dengan cepat berdasarkan gambar ikon yang dipaparkan. Jadi tiada lagi favicon blogger selepas pengunjung bookmark blog anda. Cuba anda bookmark blog aku dan anda dapati ikon Info To You akan terpapar di bookmark anda. Berikut adalah contoh bookmark aku



FireFox







Jadi bagimana menukar favicon ini?. Caranya tak la susah sangat, aku akan tunjuk satu persatu bagaimana menukarnya. Perkara pertama yang anda perlukan adalah mencipta logo atau favicon anda sendiri. Anda boleh buat favicon di www.favicon.cc atau mencipta sendiri di Photoshop.



Setelah Icon tercipta simpan di komputer anda, dan upload kan di web 'Image Hosting' seperti Photobucket, Imageshack, dan lain-lain image hosting yang ada. Oleh kerana aku menggunakan Photobucket, aku akan tunjukan contoh di photobucket. Setelah icon di upload copy Direct Link Code.









- Kemudian pergi ke >Layout >Edit HTML

- Klik Download Full Template untuk Keselamatan blog anda yang cantik itu.

- Klik kotak Expand Widget Templates

- Cari kod(Cara Mudah Ctrl+F)

- Copy & Paste kod dibawah betul-betul di atas kod tadi .











- Gantikan http://i211.photobucket.com/albums/bb172/nbp9495/favicon3.gif dengan Direct Link kod anda

- Kemudian Klik Save Template

- Selesai



Subscribe to Info To You by Email



Your comment will be highly appreciated.So Comment laa.

1 comments:

JoOZ February 17, 2009 at 6:35 PM  

hmmphh... boleh di coba..

Post a Comment

Resources Blogs
Top  blogs

  © Blogger template Socolatajuz by Rahman Bashri 2011

Back to TOP